Monipuoliset lukutaidot, omatoimikirjastot ja yhteisöllisyys painottuvat kirjastojen kehittämishankkeissa

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto on myöntänyt yleisten kirjastojen kehittämistoimintaan valtionavustusta 400 000 euroa. Avustusta haettiin 21 eri hankkeeseen, joista 20 sai myönteisen avustuspäätöksen.

Oulun kaupunginkirjasto sai avustusta Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun kattavan alueellisen eKirjaston suunnittelemiseen ja toteuttamiseen. Hankkeen tavoitteena on, että kirjastojen asiakkailla olisi käytössään samat e-aineistot riippumatta siitä missä päin Pohjois-Pohjanmaata tai Kainuuta he asuvat.

Varhaiskasvatusikäisten monipuolisia lukutaitoja edistetään Iin ja Kajaanin hankkeissa. Nuorten monilukutaitoihin ja nuorten kirjastonkäyttöön paneudutaan Alavieskan, Kuusamon ja Raahen hankkeissa. Raahen toisessa hankkeessa haetaan uusia toimintamalleja ja yhteistyökumppaneita aikuisten lukemisen innostamiseen.

Kansalaisen digitaitoja edistetään Haapajärven, Oulun, Siikalatvan ja Ylivieskan hankkeissa. Kohderyhmänä on aikuisväestö. Hankkeiden tavoitteena on lisätä digitaalista tasa-arvoa sekä yhteisöllisyyttä. Asiakkaille tehdään tunnetuksi myös kirjaston e-aineistoja.

Kirjastot ovat jo monena vuonna hakeneet ja saaneet valtionavustusta aukioloaikojen laajentamiseen omatoimiaukiololla. Nyt omatoimiaukioloa on tulossa Kuhmoon, Liminkaan ja Ylivieskaan.

Ii, Kuusamo ja Pudasjärvi kehittävät yhdessä kirjastoautopalveluja ja Oulu ja Liminka musiikkikirjastopalveluja. Pudasjärvellä viritellään kirjaston kotipalvelua. Tyrnävän Juurilla -hankkeessa on tavoitteena muodostaa kirjastoon fyysinen ja henkinen kansalaiskeskustelun paikka, jonka avulla osallistetaan kansalaisia keskustelemaan hyvinvoinnista ja elinvoimasta.

OUTI-kirjastoille myönnetyt avustukset:

Iin kunnankirjasto, Pelastetaan iltasatu osa 2! – lukuintoa lapsiperheille ja päivähoidon työntekijöille, 9 000 €

Iin kunnankirjasto (ja Kuusamo ja Pudasjärvi), Millon se auto tullee? – kirjastoautopalvelut ajan tasalle Iissä, Kuusamossa ja Pudasjärvellä, 27 000 €

Kuusamon kaupunginkirjasto, Tulevaesuus om meijän – Kuusamon nuorten kirjasto, 5 000 €

Limingan kirjasto, Limingan omatoimikirjasto, 6 000 €

Oulun kaupunginkirjasto (Kainuu ja Pohjois-Pohjanmaa), Alueellinen eKirjasto, 47 700 €

Oulun kaupunginkirjasto, Tablettitohtori ON paikalla, 43 000 €

Oulun kaupunginkirjasto (ja Liminka), Musiikin hyvinvointivaikutukset kirjastopalveluissa, 20 500 €

Pudasjärven kaupunginkirjasto, Kirjasto tulee kotiin – Kirjaston kotipalvelun käynnistäminen Pudasjärvellä, 8 800 € (vuoden 2017 määrärahoista)

Raahen kaupunginkirjasto, Löydä tie kirjallisuuden maailmaan,10 000 € ja Nuoret nuorallakävelijät kirjaston suojiin, 38 000 €

Tyrnävän kunnankirjasto, Juurilla, 50 000 €

Lisätietoa hankkeista löytyy valtakunnallisesta Yleisten kirjastojen hankerekisteristä https://hankkeet.kirjastot.fi/. Avustuspäätökset siirretään julkisiksi hankerekisteriin viikolla 14.