Uusi alueellinen eKirjasto julkaistaan Lainan-päivänä 8.2.

Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan kirjastot tarjoavat ensimmäisenä koko Suomessa asiakkailleen täysin yhteiset e-aineistopalvelut yli maakunta- ja kimpparajojen. Yhteistyössä on mukana kaksi maakuntaa, 38 kuntaa ja neljä kirjastokimppaa. Alueen melkein puoli miljoonaa asukasta tulevat saamaan tasa-arvoiset e-aineistopalvelut. Uusi eKirjasto sisältää 11 e-aineistopalvelua, joissa on entistä laajempi valikoima muun muassa e-kirjoja, e-äänikirjoja, e-lehtiä, musiikkia ja elokuvia. Asiakkaille tarjotaan aineistoja yhä useammalla kielellä ja yhä useampaa palvelua on mahdollista käyttää etänä ja myös mobiilisovelluksen kautta.

Aiemmin e-aineistopalveluiden tarjonnassa on ollut kuntien välillä suurta vaihtelua. Yhteistyön myötä kaikilla kunnilla on nyt samanlaiset mahdollisuudet tarjota e-aineistoja. Kaikkien kuntien e-aineistopalvelujen määrä ja valikoimat kasvavat huomattavasti. Alueellisen yhteistyön ansiosta kirjastot pystyvät tarjoamaan asiakkailleen tasa-arvoiset ja saavutettavammat e-aineistopalvelut. E-aineistojen ansiosta kirjaston palvelut eivät ole sidottuja tilaan, joten asiakkaan ei tarvitse mennä kirjastoon lainatakseen luettavaa, kuunneltavaa tai katsottavaa. Aineiston liikkuminen asiakkaalta toiselle ei vaadi aineiston kuljettamista, joten e-aineistojen käytössä nousevat esiin myös ekologiset arvot.

Linkit e-aineistopalveluihin löytyvät OUTI-verkkokirjaston eKirjasto-sivulta ja kirjastojen omilta verkkosivuilta. Palvelut ovat ilmaisia kirjastojen asiakkaille ja niitä pääsee käyttämään kaikilla Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan kirjastojen kirjastokorteilla ja PIN-koodilla. E-aineistopalveluiden käyttöön saa opastusta oman kirjaston henkilökunnalta.