300 minuutin lukuhaaste liikkeelle Jäälistä

300 minuutin lukuhaaste on Jäälin koulun oppilaskunnan ideoima. Lukuhaaste julkaistaan yhteistyössä  kaupunginkirjaston kanssa. 300 minuutin lukuhaaste on Oulun koulujen avaus Oulu lukee! -teemavuoteen. Jäälin koulun oppilaat haastavat Oulun koululaiset mukaan lukemaan! Haasteeseen voi myös tarttua kuka tahansa missä päin Suomea vain.

Lukuhaasteessa luetaan 10 minuuttia kerrallaan erilaisilla tyyleillä. Oppilaiden ideoimia lukutyylejä löytyy 30 erilaista. Voit lukea esimerkiksi taskulampun valossa, uimalasit päässä, hassulla äänellä tai villasukat jalassa. Kun on suorittanut kaikki lukutavat, on lukenut yhteensä 300 minuuttia. Haasteeseen voi lukea mitä vain kirjallisuutta.

Jäälin koulun lukuhaaste syntyi, kun koulun yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä pyysi koulun oppilaskuntaa miettimään, miten lasten lukemista saisi lisättyä. Oppilaskunta tarttui heti toimeen ja ideoi Jäälin koululle hauskan lukuhaasteen. Yhteistyössä Oulun kaupunginkirjaston kanssa haaste päätettiin julkistaa kaikkien saataville. Lukuhaastetta voidaan toteuttaa kaikissa Suomen kodeissa, kirjastoissa, kouluissa ja päiväkodeissa.

Haasteen julkistusjuhlaa vietetään Jäälin kirjastossa, Laivakankaan koululla maanantaina 18. helmikuuta kello 12.15–13.00.

Minne saakka lukuhaaste leviääkään? Jaa haasteeseen osallistumisesi somessa tunnisteella #lukuhaaste300

Lukuhaasteen materiaalit löytyvät osoitteesta www.kirjastoreitti.fi
300 minuutin lukuhaaste on osa Oulu lukee! 2019 -teemavuotta.