Voisiko sen lainata?

OUTI-verkkokirjastossa järjestettiin 12.-30.9.2019 Mitä lainaisit kirjastosta? -kysely asiakkaille. Kyselyyn vastaamalla asiakkaat saivat ehdottaa yhtä tai useampaa esinettä, joita toivoivat hankittavaksi kirjastoon. Määräaikaan mennessä ehdotuksia tuli yhteensä 102 kappaletta. Kyselyn kautta tulleet ehdotukset otetaan huomioon tulevaisuuden kirjastopalveluja kehitettäessä.

Ylivoimaisesti toivotuimpia olivat joko lainattava tai kirjaston tiloissa käytettävä ompelukone sekä työkalut. Myös erilaisia pelejä, kuten lautapelejä, pihapelejä ja konsolipelejä toivottiin paljon, samoin askarteluvälineitä. Liikunta- ja retkeilyvälineet pitivät myös pintansa vastausten joukossa: toiveita esitettiin trendikkäistä hulavanteista kanootteihin ja retkiluistimista pelastusliiveihin. Myös taidelainaamoa ja kokoontumistiloja harrastus- ja yhdistyskäyttöön toivottiin. Ehkä kaikista sympaattisin toive oli kuitenkin se aineettomin: lukukaveri lukemaan opettelevan lapsen tueksi.

OUTI-kirjastoista voi jo nyt lainata monenlaisia esineitä. Kirjastoista löytyy lainattavia liikuntavälineitä, kuten kahvakuulia, lumikenkiä ja kävelysauvoja. Myös taidetta, soittimia, sateenvarjoja ja askelmittareitakin löytyy sekä valikoima erilaisia pelejä pihapeleistä konsolipeleihin. Oulussa Kaijonharjun kirjastossa on jo jonkin aikaa voinut varata käyttöönsä ompelukoneen ja saumurin kirjaston aukioloaikoina. Useissa kirjastoissa kouluikäiset lapset voivat myös harjaannuttaa lukutaitoaan varaamalla ajan lukulemmikille ja lukemalla sille ääneen. Lainattavat esineet löytyvät verkkokirjaston haulla ja kirjastoissa käytettävistä esineistä ja kirjastojen varattavista tiloista ja palveluista on tietoa kirjastojen verkkosivuilla.

Tavaroiden lainaaminen puoltaa paikkaansa osallisuuden ja tasavertaisuuden edistämisessä. Myös ympäristösyistä tavaroita on järkevää lainata tai vuokrata – kaikkea ei aina tarvitse ostaa itse. Kirjaston lisäksi muutkin toimijat lainaavat ja vuokraavat muun muassa liikuntavälineitä ja työkaluja. Kirjastot tukevat myös yhteistyökumppaneidensa esinelainausta.

Kysely tehtiin osana Oulun ja Kuusamon kaupunginkirjastojen sekä Iin kunnankirjaston Vastuullinen kirjasto ympäristötietoisuuden edistäjänä -hanketta. Kaikkien kyselyyn vastanneiden kesken arvottiin kaksi kirjapalkintoa. Voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti. Suuri kiitos kaikille vastanneille ja onnittelut palkinnon saajille!