Kirjastojen palautusluukkuja avataan

Aluehallintovirastolta 23.4. tulleen ohjeistuksen mukaan kirjastojen palautusluukut saa ottaa taas käyttöön. Eri OUTI-kirjastoilla on erilaisia käytäntöjä palautusluukkujen suhteen, kirjastot tiedottavat niistä omilla verkkosivuillaan ja muissa kanavissa. Palauttamisella ei ole kiirettä, lainojen eräpäivät on siirretty kesäkuun alkuun ja niitä tullaan siirtämään vielä eteenpäin jos tilanne niin vaatii. Myöhästymismaksuja ei kerry kiinniolon aikana. Palautusluukkuihin saa palauttaa vain kirjoja, esimerkiksi cd- ja dvd-levyt rikkoutuvat helposti palautusluukussa.

Porrastetulla palautuksella pyritään purkamaan palautusruuhkia ja edesauttamaan kirjastojen turvallista avaamista asiakkaille sen koittaessa. Muiden kirjastoa koskevien toimenpiteiden osalta odotetaan tulevia hallituksen linjauksia.