Kirjastopalveluiden rajoitusten purkaminen alkaa

Hallitus linjasi neuvottelussaan 3.–4. toukokuuta toimintasuunnitelmasta koronakriisin hallinnan hybridistrategiaksi sekä viruksen aiheuttamien rajoitusten vaiheittaisesta purkamisesta.

Kirjastopalveluiden osalta tämä tarkoittaa sitä, että kirjoja ja muuta aineistoa saa taas lainata. Kirjastojen yleisiä tiloja ei kuitenkaan oteta käyttöön ennen 1.6., ja tilojen käyttöä tullaan rajoittamaan myös avaamisen jälkeen.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kirjastoista voi noutaa varauksia ja niihin voi jättää palautuksia. Lainojen eräpäivät siirretään ja ne ovat aikaisintaan 8.6. Varausten viimeiset noutopäivät ovat 1.6. alkaen. Myöhästymis- ja palautuskehotusmaksuja ei synny kiinniolon aikana. Varauksia voi tehdä ja omien lainojen ja varausten tiedot voi tarkistaa OUTI-verkkokirjastossa. Varauksen saapumisilmoitusta ei tarvitse odottaa noutaakseen varauksen, jos se on verkkokirjaston mukaan noudettavissa. Kirjastot palvelevat myös puhelimitse ja sähköpostitse, ja niiden yhteystiedot löytyvät myös OUTI-verkkokirjastosta Kirjastot-sivulta.

Kirjastot tiedottavat omilla verkkosivuillaan ja muissa kanavissa omista kirjastokohtaisista käytännöistään.