Varausten noutoilmoitusten lähettäminen alkaa 19.5.

Varausten noutoilmoituksia ja muita kirjastojärjestelmän muodostamia viestejä ryhdytään lähettämään 19.5.2020. Viestejä ei ole lähetetty 17.3.2020 jälkeen, joten kaikista kirjastoista sulkemisen jälkeen kiinni jääneistä varauksista tiedottavat viestit lähtevät kerralla.

Maaliskuussa kiinni jääneiden varausten noutoilmoitukset lähetetään koosteviestinä, joka sisältää tiedon missä kirjastossa varauksia on noudettavina. Mukana on myös asiakkaan varaustunnus. Viestissä ei kerrota, mitä varauksia asiakkaalla on noudettavissa. Tämä koskee paperikirjeitä ja sähköpostiviestejä.  Tekstiviestinä lähtee vakiomuotoinen viesti, jossa kerrotaan asiakkaalla olevan noudettavia varauksia ja pyydetään tarkistamaan tarkemmat tiedot verkkokirjastosta tai kirjastosta.

Noutoilmoitusviestin voi saada myös sellaisesta varauksesta, jonka on jo noutanut verkkokirjastotiedon tai kirjastosta tarkistetun tiedon perusteella. Nämä ilmoitukset voi jättää huomiotta.

Vaikka huomioon pyritään ottamaan mahdollisimman monta poikkeustilannetta, niin voi käydä myös niin, että jää kokonaan ilman noutoilmoitusta. Tilanteet hoidetaan tapauskohtaisesti ja tarvittaessa tehdään uusi varaus. Jos jäit kokonaa ilman noutoilmoitusta ja varaus jäi sen takia noutamatta, ota yhteys kirjastoon.