Kirjastoyhteistyön voimaa – Pohjanportti tarjoaa yhdenvertaiset e-aineistot pohjoisen asukkaille

Pohjoisen kirjastot aloittavat yhteistyön tarjotakseen asiakkailleen yhdenvertaiset, saavutettavat ja monipuoliset e-aineistot. Kainuun, Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin kirjastot aloittavat yhteisiin e-aineistopalveluihin tähtäävän e-kirjaston, Pohjanportin, suunnittelutyön. Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan alueella on jo nyt ollut tarjolla yhteiset e-aineistopalvelut yli maakunta- ja kirjastokimpparajojen. Nyt myös Lapin kirjasto haluaa tarjota asiakkailleen monipuoliset ja ennen kaikkea yhdenvertaiset e-aineistopalvelut. Tavoitteena on, että vuoden 2022 alusta alkavassa kirjastoyhteistyössä on mukana kolme maakuntaa, 59 kuntaa ja viisi kirjastokimppaa. Pohjoisen Suomen reilu 600 000 asukasta saavat tasa-arvoiset e-aineistopalvelut, jotka sisältävät muun muassa e-kirjoja, e-äänikirjoja, e-lehtiä, musiikkia ja elokuvia. Asiakkaille tarjotaan aineistoja yhä useammalla kielellä ja yhä useampaa palvelua on mahdollista käyttää etänä ja myös mobiilisovellutusten kautta.

Näin mittava alueellinen yhteistyö suunnitellaan ja toteutetaan verkostoyhteistyönä. Työryhmä osallistaa alueen kuntia muun muassa kuullakseen alueen tarpeita e-aineiston suhteen. Oulun ja Rovaniemen kaupunginkirjastojen yhteistyönä mallinnetaan prosessi, jolla kirjastot voivat liittyä yhteiseen e-aineistoportaaliin. Yhteistyön lopputulemana ovat yhdenvertaiset ja monipuoliset e-aineistopalvelut, joihin asiakas pääsee liittymään yhden verkkoalustan, Pohjanportin kautta.

Kuva: Ilkka Vuorinen, Kirjastot.fi