Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan eKirjaston käyttö kasvoi 124 prosenttia

Kirjastot ovat asiakkaiden käytettävissä aina, vaikka niiden ovet ovat kiinni, ja myös silloin kun kirjastojen tilaa on rajattu. Kokoelmaa pääsee selaamaan verkkokirjastossa ja varaamaan aineistoa noudettavaksi kirjastoihin vaikka hyllyjä ei pääsisi tai ehtisi penkomaan itse. Kirjastojen tarjoamia e-aineistoja voi käyttää mistä tahansa, milloin tahansa. Tämä on huomattu myös koronarajoitusten aikana formaatin vaihtuessa osittain pakonkin edessä fyysisestä sähköiseen.

Vuonna 2020 Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan kirjastojen tarjoamien e-aineistojen käyttö nousi 124 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Jo alkuvuodesta käyttö oli aiempaa runsaampaa, maaliskuussa käyttömäärät ampaisivat kasvuun ja huhtikuussa käyttö oli huipussaan. Kesän korvalla kirjastojen avautuessa käyttö laski hieman keväästä, mutta nousi loppuvuotta kohden. E-kirjojen ja e-äänikirjojen lisäksi e-lehdet, musiikki- ja videopalvelut löysivät lisää käyttäjiä.

E-lehtiä ja elokuvia tarjolla myös kirjastojen ulkopuolella

E-lehtipalvelu eMagzin aikakauslehtiä on päässyt tammikuusta 2020 alkaen käyttämään myös kirjastojen ulkopuolella. Muutos tuli kreivin aikaan koska maaliskuussa myös lehtisalit sulkeutuivat kirjastojen myötä. Uutisia, tapahtumia ja trendejä ympäri maailman, usealla eri kielellä voi seurata myös PressReaderin tarjoamien sanomalehtien ja aikakauslehtien avulla. Yhteensä e-lehtien käyttö kasvoi 150 prosenttia vuodesta 2019 vuoteen 2020.

Videoiden suoratoistopalveluiden tarjoaminen kirjastojen asiakkaille on suhteellisen tuoretta. Elokuvia, konserttitallenteita, dokumentteja ja soiton- ja laulunopetuskursseja katsottiin ja käytettiin 84 prosenttia enemmän. Kirjastojen tarjoaman elokuvien suoratoistopalvelu Viddlan käytön lisääntyminen ja soiton- ja laulunopetusta tarjoava Rockway ovat suurin syy näihin lukemiin. Myös musiikkipalveluiden käyttö lisääntyi kolmanneksen.

Maksul­listen palveluiden suosio näkyy myös kirjastojen lainaus­lu­vuissa

E-äänikirjojen käyttö on lisääntynyt maksullisten palveluiden myötä runsaasti ja se näkyy myös maksuttomien, kirjastojen tarjoamien e-äänikirjojen lainaluvuissa, niiden lisäännyttyä 68 prosenttia. Tekstimuotoisia e-kirjoja lainattiin viime vuonna yli neljänneksen enemmän kuin edellisvuonna, ja kasvu oli digitaalisista aineistoista pienin. Syy kasvun maltillisuuteen tilanne huomioon ottaen lienee se, että e-kirjat ovat monelle jo tuttuja. Vuoden 2020 alusta käytössä on ollut kaksi suomenkielisiä ja yksi pääosin englanninkielisiä e-kirjoja ja e-äänikirjoja tarjoavaa palvelua.

Kirjastojen verkkosivuille ja verkkokirjastoihin on listattu myös muita palveluita, jotka tarjoavat monenlaista viihdettä ja tietoa verkossa. Yksi näistä on loppuvuodesta 2019 sisältönsä vapaasti katsottavaksi avannut Kansallinen Audiovisuaalinen instituutti KAVI, jonka ylläpitämässä Elonetissä voi katsoa kotimaisia elokuvia ja löytää taustatietoa niihin.

Kaikkia Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan eKirjaston tarjoamia palveluita pääsee käyttämään minkä tahansa Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan kunnan kirjastokortilla ja siihen liitetyllä PIN-koodilla. Lisätietoa saat omasta kirjastosi ja sen verkkokirjastosta.

Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan e-kirjasto: outi.finna.fi/Content/ekirjasto.