Iin pääkirjastoon omatoimikirjasto

Iin pääkirjastoon on avattu omatoimikirjasto 7.3.2022 eli kirjaston aukioloajat laajenevat omatoimiaukioloaikojen myötä. Omatoimikirjastot ovat jatkossa avoinna sekä Iissä että Kuivaniemellä klo 9-21.

Asiakaspalvelua saa edelleen kirjastojen palveluaikoina, jolloin kirjaston henkilökunta palvelee normaalisti. Kirjastojen palveluajat muuttuvat Iin pääkirjastossa. Iin pääkirjasto on avoinna perjantaisin klo 11-17. Lauantain palveluaikaa ei jatkossa Iin pääkirjastossa enää ole. Kuivaniemen palveluaika säilyy ennallaan.

Omatoimikirjaston ikäraja on 16 vuotta. Ikäraja Kuivaniemellä on aiemmin ollut 18 vuotta ja muutos koskee myös Kuivaniemen kirjastoa. Alle 16-vuotiaat lapset ja nuoret pääsevät kirjautumaan omatoimikirjastoihin omalla kirjastokortillaan, mikäli kirjaston asiakasrekisteriin merkitty huoltaja antaa siihen luvan.

Omatoimiaikana kirjastoon pääsee sisään voimassaolevalla OUTI-kirjastokortilla ja kirjastokorttiin liitetyllä PIN-koodilla. Omatoimiaikana kirjaston kokoelmat, tilat ja laitteet ovat asiakkaiden käytössä. Asiakkaat voivat lainata automaatilla ja palauttaa aineistoa palautusautomaatilla. Varattua aineistoa voi noutaa varaushyllystä. Asiakastietokoneet, lehtilukusali ja neuvottelutila Kuutio ovat asiakkaiden käytettävissä myös omatoimiaikana. Kuutio on varattava etukäteen kirjaston palveluaikana ja kirjastosta saa ohjeet tilan käyttöön. Tulostaminen, kopioiminen ja maksujen maksaminen on mahdollista vain henkilökunnan ollessa paikalla.