Oulun pääkirjasto sulkeutuu remontin vuoksi 11.9., Pekurin kirjasto palvelee 19.9 alkaen

Oulun pääkirjasto sulkeutuu 11.9.

Oulun pääkirjaston viimeinen aukiolopäivä ennen alkavaa remonttia on sunnuntai 11.9., jolloin kirjasto on avoinna klo 12–16. Laitteiden ja aineiston siirrot näkyvät muutoksina ja katkoksina kirjaston palveluissa. Elo-syyskuun aikana väistötiloihin Pekurin kirjastoon siirretään Digiverstas, asiakaskoneet sekä kalusteita ja asiakaspalvelupisteitä.

Pääkirjastosta lainatulla aineistolla ei ole eräpäiviä 12.–20.9. Jos lainan eräpäivä on ollut ennen 12.9., siitä kertyy myöhästymismaksuja normaaliin tapaan. Varauksia, joissa noutopaikkana on pääkirjasto, ei voi noutaa 12.–18.9. Varaukset siirretään Pekurin kirjastoon, mistä ne voi noutaa kirjaston avauduttua.

Lainoja voi palauttaa kaikkiin Oulun kaupunginkirjaston toimipisteisiin ja myös muihin OUTI-kirjastoihin. Pääkirjaston palautusluukku jää auki toistaiseksi ja se suljetaan myöhemmin syksyllä. Pekurin kirjastoon voi palauttaa aineistoa vain kirjaston aukioloaikoina. OUTI-verkkokirjastossa voi uusia lainoja ja halutessaan myös tehdä muutoksia varausten noutopaikkaan, jos varaus ei ole vielä kuljetettavana tai noudettavana.

Pekurin kirjasto avataan 19.9.

Väistötilat Pekurin korttelin toisessa kerroksessa avataan asiakkaille maanantaina 19.9. klo 8. Pekurin kirjasto palvelee asiakkaita koko pääkirjaston remontin ajan. Uudistettu keskustakirjasto on määrä avata Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden 2026 kynnyksellä.

Pekurin kirjastojen tilat ja kokoelman laajuus ovat samaa suuruusluokkaa isojen alue- ja lähikirjastojen kanssa. Pääkirjaston aineisto jaetaan remonttivuoksiksi kaikkiin lähikirjastoihin ja varastoon, mistä aineiston saa lainaan varaamalla. Valtaosa pääkirjaston palveluista siirtyy pienemmässä mittakaavassa Pekurin kirjastoon.

Pekurin kirjastoa valmistellaan jo avaamista varten.

Lähikirjastot ja kirjastoautot palvelevat ympäri kaupunkia

Lähikirjastojen ja kirjastoautopysäkkien verkosto kattaa koko Oulun Oulunsalosta Yli-Iihin ja Martinniemestä Ylikiiminkiin. Keskustaa lähinnä ovat Tuiran ja Karjasillan kirjastot. Palvelut vaihtelevat lähikirjaston koon mukaan.

Pekurin kirjastossa ei ole erillisiä kokous- tai työskentelytiloja asiakkaille. Haukiputaan, Kiimingin, Oulunsalon, Puolivälinkankaan ja Yli-Iin kirjastoista voi varata kokous- ja ryhmätyötiloja. Pieniä työtiloja yhdelle tai kahdelle löytyy Maikkulan, Oulunsalon ja Ylikiimingin kirjastoista. Lukusalit ovat Oulunsalon ja Yli-Iin kirjastoissa.

Tietoa kirjastojen palveluista ja niiden aukioloajat löytyvät kirjaston verkkosivuilta ja OUTI-verkkokirjastosta. Kirjastoautojen ajoaikataulut ja pysäkit ovat kirjaston verkkosivuilla ja varattavat tilat Varaamossa.

Oulun kaupunginkirjasto: ouka.fi/kirjasto
Varaamo: varaamo.ouka.fi