OUTI-verkkokirjaston evästekysely uudistuu 1.11.2022

Kansalliskirjaston Finna-palvelut päivittävät kaikkiin Finna-palveluihin evästekyselyt ja ne tulevat voimaan 1.11.2022. Tämä koskee myös OUTI-verkkokirjastoa. Evästeet on jaettu useampaan kategoriaan, joiden sisällön voi hyväksyä tai estää erikseen. Välttämättömien evästeiden käyttöä ei voi estää että sivusto toimisi. Tilastointievästeet hyväksymällä sallit Kansalliskirjaston kerätä käynnistäsi anonyymia tietoa tilastointia varten.

Muita kategorioita ovat videoevästeet, kyselyevästeet, interaktiivisen sisällön evästeet, lomakkeiden evästeet ja muut evästeet. OUTI-verkkokirjastoon on upotettu sisältöä muista palveluista, esimerkiksi videoita YouTubesta, Zef-palveluun laadittuja kyselyitä ja vinkkilistoja ThingLink-kuvina. Näiden upotusten toiminta vaatii eri kategorioiden evästeiden hyväksymisen.

Evästeiden hyväksyminen on voimassa puoli vuotta, ellei evästeisiin tule muutoksia, minkä jälkeen hyväksyntä kysytään uudestaan.

Evästeistä säädetään Laissa sähköisen viestinnän palveluista (917/2014) 205 pykälässä.