Ii on yksi vuoden Kirjastokunta-finalisteista

Vuoden Kirjastokunta -kilpailun finalistit julkistettiin 4.10. Turun kirjamessuilla. Finalisteihin kuuluvat Iin lisäksi Helsinki, Kurikka, Mikkeli ja Tampere.

Kunnalle ja sen kirjastotoiminnalle myönnettävä Vuoden kirjastokunta -palkinto jaetaan tänä vuonna toista kertaa. Kuntaliiton järjestämän kilpailun voittoa tavoitteli 28 kuntaa, joista finaalin valittiin viisi hakijaa. Tänä vuonna kilpailun teemana oli lukeminen ja lukemisen edistäminen.

Iin kirjastossa on tehty viime vuosina paljon töitä lasten lukemisen edistämiseksi. Kirjastolla on ollut kaksi alle kouluikäisiin kohdistuvaa hanketta. Pelastetaan iltasatu – lukuintoa lapsiperheille ja päivähoidon työntekijöille -hankkeet edistivät alle kouluikäisen ja heidän vanhempiensa lukuharrastusta. Hankkeiden jälkeen kirjastossa on aloitettu tukiviitotut satutuokiot sekä perustettu Selkis-kokoelma, joka sisältää helppolukuista ja selkokielistä aineistoa.

Millon se auto tullee? -hankkeessa panostettiin erityisesti kirjastoautopalveluihin. Hankkeen jälkeen kirjastoautoon voi rakentaa ilmastoaiheisen pakohuonepelin ja se on jo lyhyen käytön jälkeen ollut suuri menestys.

Iin pääkirjaston lastenosasto on uudistettu. Nuorille on perustettu oma 15+ -kokoelma sekä oman tila. Tilojen suunnitteluun ovat osallistuneet lapset vanhempiensa kanssa ja nuorten tilan suunnittelussa on kuultu nuorisovaltuustoa.

Kilpailun voittaja julkistetaan Helsingin Kirjamessuilla lauantaina 26.10.2019 klo 13.00. Loppukilpailun tuomarina toimii juontaja ja kirjailija Jenni Pääskysaari. Lisäksi Suomen kirjastoseura järjestää verkkoäänestyksen, jossa finalistien keskuudesta valitaan yleisön suosikki. Yleisöäänestykseen voi osallistua 4.10. jälkeen Suomen kirjastoseuran Facebook-sivuilla tai Iin kirjaston verkkosivuilla.

Iin pääkirjasto