Oulun pääkirjaston Digiverstas avautuu 2.9.

Oulun pääkirjaston lehtisalin yhteyteen avautuu keskiviikkona 2.9.2020 Digiverstas, missä asiakkaat pääsevät tutustumaan uuteen teknologiaan ja digitaaliseen pienvalmistamiseen. Digiverstaan laitteiden käyttö perustuu itsenäiseen tekemiseen, kirjaston Digitalkkarit neuvovat laitteiden käytön ja auttavat tarvittaessa. Ensimmäisen käyttökerran yhteyteen tulee varata aika myös Digitalkkarille opastusta varten.

Verstaasta löytyy 3D-tulostin, vinyylileikkuri, lämpöprässi ja mediatyöasema, jonka lisälaitteina ovat filmi- ja asiakirjaskanneri sekä piirtopöytä.

3D-tulostimella voi tulostaa pienehköjä kolmiulotteisia kappaleita. Käytettävät tulostusmateriaalit ovat myrkyttömiä ja biohajoavia.

Vinyylileikkuria käytetään uniikkien tarrojen ja kangaspainatusten tekemiseen. Tarramateriaali soveltuu tasaisille pinnoille, kuten ikkunoihin tai läppärin koristeeksi. Lämpöprässillä painetaan lämmönsiirtokalvolle luotu kuva tai teksti esimerkiksi t-paitaan tai kangaskassiin.

Valokuvien, negatiivien ja diojen skannaaminen ammattilaistason laadulla onnistuu mediatyöasemalla. Käytössä on myös Wacom Cintiq Pro 24 -piirtonäyttö.

Digiverstaan tyyppiset makerspace-kokonaisuudet ovat yleistyneet viime vuosina kirjastoissa. Tavoitteena on luoda matalan kynnyksen paikka uuteen teknologiaan tutustumiseen ja oppimiseen. Tila on luonteva jatko jo kymmeniä vuosia jatkuneille kirjaston tarjoamille digitaalisille palveluille ja laitteille.

Varaukset laitteille tehdään osoitteessa varaamo.ouka.fi tai kirjaston asiakaspalvelussa.

Digiverstas