Postilakko näkyy myös kirjastoissa

Maanantaina 11.11. alkava Posti- ja logistiikka-alan unionin, PAU:n lakko vaikuttaa kirjastojen toimintaan tulevina viikkoina.

Kirjastosta paperikirjeinä lähetettävät noutoilmoitukset ja palautuskehotukset viipyvät lakon vuoksi matkalla, mutta asiakkaan vastuu lainoista tai varausten noudosta ei kuitenkaan poistu. Lainojen ja varausten seurantaa varten kannattaa ottaa käyttöön kirjaston eräpäivistä muistuttavat sähköposti-ilmoitukset. Noutoilmoitukset voi saada lisäksi myös tekstiviestinä. Verkkokirjasto ja puhelinpalvelut ovat normaalisti käytössä kirjastoasioiden hoitamiseen. Keskitetyn asiakaspalvelun puhelinnumero on 08 558 47337, kirjastokohtaiset yhteystiedot löytyvät OUTI-verkkokirjastosta Kirjastot-sivulta.

Aamukannossa olevat sanomalehdet eli Kaleva ja Helsingin Sanomat tulevat kirjastoihin normaalisti. Muiden painettujen lehtien jakelussa tulee olemaan häiriöitä koko lakon ajan. Digitaaliset näköislehdet ilmestyvät normaalisti. Niitä voi selata kirjastojen asiakaskoneilla ja kirjastojen langattomissa verkoissa.

Postin kuljettamat kaukolainat matkaavat tuntemattoman ajan. Postilakon on ennustettu kestävän 11.–24.11.